Snart har vi vant oss vid en helt annan välfärd

Krönikan är sedan tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 2, 2018. 

Vi har hört om det förut. Mekaniseringen av jordbruket, där bara skördemaskinerna minskade arbetsåtgången med 60 procent. Spinning Jenny – den mekaniska vävstolen, ångmaskinen och elektriciteten. Vår tids ångmaskin är digitaliseringen!

När bankerna under 90-talet digitaliserade sina tjänster effektiviserades verksamheten samtidigt som servicen förbättrades. Få insåg nog hur stor effekten skulle bli och att det helt skulle ändra bilden av vad en bank är.

Nu är det dags att digitalisera välfärden. Det är möjligt genom utvecklingen av RPA*, AI och välfärdsteknologi. Hittills har vi sett införanden inom enstaka områden på vissa platser i landet, men det kommer på bred front. I dag testas fem prototyper av automatiserade duschar för äldre och personer med funktionsnedsättningar. I Trelleborg betalas ekonomiskt bistånd ut via en robotiserad process. Inom vården tar datorer upp anamnes och antalet digitala läkarbesök växer lavinartat, från att knappt ha existerat för två år sedan.

Sammantaget är potentialen mycket stor, och ännu kan vi inte riktigt se vad effekterna kommer att bli. Men med största sannolikhet kommer vi om några år inte att nöja oss med att en röntgenbild granskats av en läkare utan att det säkerställts av en datorgranskning.

Vad är det då som gör att detta kommer att bli verklighet just nu? Dels har det att göra med att det inte kommer att finnas tillräckligt många personer i arbetsför ålder för att vi ska kunna fortsätta att utveckla välfärden som vi gjort hittills. Dels kommer framtidens äldre kräva att kunna sköta sin intimhygien och hälsa själva med hjälp av tekniska hjälpmedel. Men den stora förändringen kommer nog av att vi successivt vänjer oss vid att ha tillgång till ny teknik. För vem skulle inte hellre själv vilja mäta, följa upp och rapportera sina värden och omedelbart kunna läsa av tillståndet med hjälp av välfärdsteknologi, om vi riskerade återfall i cancer. Åtminstone inte om det skulle innebära att vi kunde få behandling i exakt rätt ögonblick, jämfört med alternativet att åka till sjukhuset i onödan, ta ett antal prover och bli kallade till ett nytt besök om tre månader, när det kanske redan blivit för sent.

Och lek med tanken. Det är fullt möjligt att bortåt hälften av dagens fysiska besök i vården kan ersättas av digital feedback och digitala möten. Då skulle miljontals resor inte behöva göras och miljoner parkeringar inte äga rum. Långt färre lokaler med mottagningsrum skulle behövas, samtidigt som det investeras mer än någonsin i just lokaler. Verksamheter har kastats om förr, tänk på bankkontoren.

*Robotiserad Process Automatisering (repetitivt automatiserat kontorsarbete som utförs av en dator)

Annika Wallenskog
Chefsekonom, SKL



Källa: Fastighetsnytt