SL: “Det blev tvärstopp”

Pendeltågstationerna Stockholm City och Odenplan, som invigdes för ett år sedan, stängdes strax före midnatt på grund av en tidigare olyckshändelse och allvarliga brister. “Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall”, säger Caroline Ottosson, vd för SL, vid en presskonferens. 

Allt började i måndags när en rulltrappa på Stockholm city havererade mitt i rusningstrafiken runt klockan 8.30–8.40, varpå flera resenärer skadades.

– Det blev tvärstopp i en uppåtgående rulltrappa som var full med resenärer, varav alla rasade bakåt i ett fritt fall. Ingen nödbroms fungerade och det är bara tur att inte fler har blivit allvarligt skadade, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef på Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting och vd för SL och Vaxholmsbolaget, på presskonferensen.

MTR fanns snabbt på plats för att stoppa rulltrappan och hjälpa resenärerna, samtidigt som leverantören, Otis, fick i uppdrag att utreda orsaken.

– Svaret vi fick av dem var att vi inte borde oroa oss så mycket och att det här måste vara en enskild händelse för de har inte sett något liknande, så vi borde utan problem köra vidare alla övriga 70 rulltrappor, säger Ottosson.

Men SL kände sig inte bekväma med beskedet.

– Vi valde att med egen expertis undersöka fler rulltrappor. Vi hittade glapp i ett antal konstruktionsdelar och stängde även de rulltrapporna.

Parallellt med det öppnade SL tillsammans med Otis upp en sluten enhet, själva växellådan, i den havererade rulltrappan. En enhet som i praktiken ska hålla under hela rulltrappans livslängd, utan att behöva underhållas överhuvudtaget.

– Vi blev otroligt förvånade när vi öppnade delen. Vi fann rost och omfattande slitage på stålkonstruktionen. Det är också med stor sannolikhet huvudanledningen till att rulltrappan havererade.

SL har därefter funnit fler rulltrappor med liknande problem. I går, torsdag, trodde man sig ha kontroll på situationen, men som en extra säkerhetsåtgärd öppnades även en rulltrappa utan glapp.

– Vi blev ännu mer förvånade. Den såg i princip likadan ut som den havererade.

Det fick Caroline Ottosson att strax före midnatt mellan torsdagen och fredagen bestämma att stationerna ska stängas.

– Det här handlar om Citybanan, byggd av Trafikverket som upphandlat entreprenören, Otis. Förra sommaren tog vi dock över driften av rulltrapporna. Det är alltså vårt ansvar att säkerställa en god resenärsmiljö på station och det är också därför vi agerat så kraftfullt nu, säger Ottosson.

Hon kan dock inte svara på hur lång tid det tar innan den avstängda trafiken kan rulla igång igen.

– Det går inte att säga när det kan ske. Vi har ingen prognos och har för lite information i dagsläget. 

Fredrik Cavalli Björkman, chef vid SL:s trafikledning, ser allvarligt på händelsen och förklarar att den felaktiga delen, kopplingen, sitter sist i säkerhetssystemet.

– Bakom den finns inga bromsar. När den går sönder är rulltrappan i fritt fall. Det går inte att trycka på nödstopp, annat än att låta den vara olastad. Det som hände var att den gick sönder med folk på rulltrappan och då skenade den baklänges. Det är oerhört allvarligt, säger han på presskonferensen.

Han tillägger att SL har reparations- och besiktningsteam ute nu, som jobbar dygnet runt för att lösa frågan.

– Vi gör det här av säkerhetsskäl. Vi måste vara säkra på att vi inte kör rulltrappor som är resenärsfarliga.

Trafikverkets kommunikationschef, Per Gustafsson, ställer sig bakom beslutet.

– Vi är förvånade och bekymrade över det här ovanliga felet som uppstått och stöttar SL. Säkerheten går först.

Varför måste rulltrapporna fungera vid en utrymning? frågar någon på presskonferensen.

– Av säkerhetsskäl. Regelverket säger att de här djupa stationerna måste kunna utrymmas effektivt och snabbt. Rulltrappan tar upp resenärerna snabbast, säger Fredrik Cavalli Björkman.

Det kräver förstås att rulltrappan fungerar och därför blir nästa fråga: Hur gör man vid en brand, när man inte kan använda rulltrapporna?

– Hela säkerhetskonceptet bygger på att rulltrapporna kan användas och fungerar, säger Cavalli Björkman.

Trafikstoppet väntas drabba omkring 150 000 resenärer, som SL uppmanar att använda närliggande stationer. Något som försvåras ytterligare av Getingmidjan, en pågående renovering mellan Stockholm Central och Stockholm Södra.

– Vår ambition i morse var att  ha all information på plats och personal på de två stationerna, samt Stockholm Södra och Solna, som är hårt belastade. Det är en hel del upprörda och stressade resenärer. Vi förstärker vissa trafiklinjer för att underlätta resandet, säger Suss Forssman Tullberg, kommunikationsdirektör på Trafikförvaltningen, på presskonferensen.

Det är fortfarande oklart om det här kommer att påverka upprustningen av Söderströmsbron, tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla Stan.

– Vi tittar på den frågan, säger Caroline Ottosson.

Teresa Ahola



Källa: Fastighetsnytt